در مقابل کودک ناسازگارتان خوددار باشید.
سادگیهای خاکی رنگ

 

علل و انگيزه هاي ناسازگاري فرزندان

1-علل ارثي
گروهي معتقدند بسياري از ناسازگاري هاي کودکان ريشه در سرشت و طينت آن ها دارد که به همراه ژن از طريق والدين به آن ها منتقل مي شود.
2-علل زيستي 
مانند نقص عضو، اختلال در بينايي و شنوايي و اختلال در مغز و دستگاه هاي عصبي در قبل يا حين يا بعد از تولد مي تواند از ديگر عوامل باشد.
3-علل رواني
مانند وجود فشارهاي دروني، ميل به استقلال، وجود تعارض و کشمکش در زندگي روزمره خصوصا زماني که کودک خود را بي پناه و بدون پشتوانه احساس کند، عادات عصبي مانند ناخن جويدن و انگشت مکيدن و... در او مشاهده مي شود.
4-علل عاطفي
مانند احساس محروميت از محبت والدين، ناکامي از دستيابي به اهداف مورد علاقه، ولادت کودک جديد در خانواده، عدم امنيت عاطفي به هر دليل ممکن.
5. علل اجتماعي
مانند نابساماني و اختلاف و درگيري بين اعضاي خانواده، متارکه والدين، بدآموزي از الگوهاي خانه و مدرسه و جامعه، عدم مقبوليت در بين ديگران، يادگيري رفتارهاي نامطلوب از گروه همسالان، عدم نظارت کافي والدين، عدم وجود قانون منصفانه و قاطع در خانه و مدرسه، مشکلات اقتصادي و ....
6. علل تربيتي
مانند عدم يا افراط محبت، ناهماهنگي بين عاملان تربيتي در خانه و مدرسه و جامعه، برآورده کردن تمام خواسته هاي کودک بدون چون و چرا و يا بالعکس، تنبيه بدني و آزارهاي رواني، مقايسه و تحقير و سرزنش کودک و ...

نحوه برخورد با کودکان ناسازگار

اگر خود تحت فشارهاي رواني ناشي از زندگي و کار قرار داريم و نمي توانيم رفتار و گفتار خود را کنترل کنيم، بهتر است قبل از انجام هرکاري در مورد فرزند به فکر روشي براي کنترل فشارهاي خود باشيم که تحقيقات نشان داده است اگروالدين بتوانند برخي رفتارهاي خود را تغيير دهند فرمانبري کودک بيشتر خواهد شد. افکار غلط و انحرافي درباره فرزند خود نداشته باشيم. مثلا فرزندم اين کار را مي کند تا حرص مرا در بياورد. يا او باعث تمام مشکلات در خانه است. چنين افکاري زمينه به وجود آمدن احساس بسيار بد را نسبت به فرزند مهيا مي کند و یقينا بر رفتار ما و او اثر منفي مي گذارد. به جاي سخنراني و بحث و جدل، کوتاه و موثر با لحني محکم ولي در کمال آرامش به او گوشزد کنيم که رفتارش در ما چه تاثيري گذاشته و اگر از اين رفتار خود دست برندارد چه عاقبتي در انتظار اوست. انجام دادن خواسته هايمان را وظيفه او ندانيم بلکه بعد از انجام دادن دستوراتمان او را با کلام و هداياي مورد علاقه تشويق نماييم. عوامل مشکل ساز را شناسايي و در جهت رفع آنها اقدام کنيم. به نيازهاي جسمي، عاطفي، رواني، اجتماعي، اقتصادي فرزندان بيشتر توجه کنيم. سعي کنيم فرصتي را ايجاد کنيم تا کودکان بتوانند نسبت به رفتارهاي نامناسب خود فکر کنند. ارتباط خود را با مدرسه و مسوولان بيش از پيش تقويت کنيم. از تنبيه بدني اکيدا خودداري نموده و در صورت نياز از محروم سازي هاي کوتاه مدت استفاده کنيم. از سرزنش و تحقير کردن و مقايسه فرزندان مخصوصا جلوی دیگران جدا خودداري کنيم.
منبع:آکا ايران



نظرات شما عزیزان:

سهیل
ساعت12:21---6 ارديبهشت 1391
فرزندان گلهای باغ بهشتند.لطیف و حساس.باغبان خوبی برای این باغ باشیم.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:54 :: نويسنده : مهدخت نبوی

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 40420
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 116
تعداد آنلاین : 2